3 - 4 éves

Észlelés

 

Ebben az életkorban a gyermek már képes a világ jelenségeit egy-egy kiemelkedő tulajdonság szerint csoportosítani. Ezért is szokták mondani, hogy ez a válogatás, a szortírozás és a rendszerezés időszaka is


Nagyon fontos, hogy az érzékszerveivel is sok tapasztalatot szerezzen.

 

  • vásárlás során vagy utána segítsen kiválogatni pl.: az almát, a répát stb.
  • csukott szemmel szagoltassunk meg vele számára ismerős élelmiszereket és találja ki, mi az (ugyanezt meg lehet csinálni kóstoltatással is)
  • egy nagy zsákba tegyük bele kedvenc játékait, majd nyúljon bele, válasszon ki egyet és csak tapogatással találja ki, mit tart a kezében
  • a hangok felismertetése is jó játék: már ismert tárgyakkal, hangszerekkel zajt kelthetünk, hangot adhatunk ki. A kérdés az, hogy  mivel tettük ezt

 


Nagymozgás

 

Egyre biztosabbak a nagymozgások és stabilabb az egyensúlyozás. Ezért ebben a korban rendkívül mozgékonyak.

  • töltsünk sok időt a játszótéren
  • gyakran járjunk kirándulni (ne csak az épített, hanem a természeti akadályokat is képes legyen legyőzni)
  • nyáron mozogjon sokat mezítláb, taposson a sárban, hemperegjen a fűben, télen lépkedjen a nagy hóban, csúszkáljon a jégen
  • az egyszerű városi séta közben is ragadjunk meg minden alkalmat a mozgásra (alacsony fal tetején végigmenni, padokon átmászni, repedéseken átugrani stb.)
  • fogócskázni, bújócskázni otthon is lehet
  • betonra krétával, parkettára ragasztószalaggal készíthetünk ugróiskolát
  • kacskaringós pályát is rajzolhatunk, amin különböző mozgásokkal kell végig menni / ugrálva, futva, négykézláb stb./
  • a keskenyebb szőnyegeket át is lehet ugrani
  • „törpe–óriás” – ha „törpét” mondunk, guggolva kell közlekedni; ha „óriást”, lábujjhegyen, nyújtózkodva
  • mutatunk a gyerkőcnek egy mozgást (egyhelyben futás, fél lábon állás stb.) ő utánozza le, majd fordítva
  • „Legyünk mackók!” – hogyan mozognánk, ha mackók, nyuszik, békák, fókák lennénk – még a fantáziát is „megmozgathatjuk”
  • a földre lerakott ágyszivacson, nagyobb párnán lehet a távolugrást gyakorolni
  • egy vastagabb szivacsra ülve még csúszdázhatunk is a lépcsőn

 

MÉG TÖBB MESE, MONDÓKA ÉS FOGLALKOZTATÓ »