4 – 5 éves

Észlelés

 

A külvilág tárgyain egyre több részletet képes észlelni. Az alaklátás, a formafelismerés és a nagyságállandóság is kezd biztosan működni. A környezet – számára ismerős – jellegzetes hangjait hiba nélkül felismeri.

Ezen kategóriák megszilárdítására szolgálhatnak a következők:

  • az ellentétpárok gyakorlása a mindennapi életben (a kakaó – meleg, a jégkocka – hideg; a virág – kicsi, a fa – nagy; a fadarab – kemény, a szivacs – puha stb.), készíthetünk egy könyvecskét is, amibe ezekhez a fogalmakhoz rajzolunk vagy gyűjtünk képeket
  • varázsoljuk a játékok árnyképét zseblámpával a falra – találja ki, mit világítottunk meg
  • napos időben a saját árnyékunkkal is játszhatunk
  • rajzoljunk körbe kisebb tárgyakat és találja ki a kontúrja alapján, mi lehet az
  • puzzle-t készíthetünk levelezőlapból, újságképből, fotóból - úgy, hogy először lássa a teljes képet, majd a szeme láttára vágjuk fel nagyobb darabokra, keverjük össze és ő próbálja meg kirakni
  • rajzoljunk az ujjunkkal egy egyszerű formát a hátára – a gyerkőcnek, vagy a mi hátunkra, vagy egy papírra kell lerajzolnia, hogy mit „érzett”
  • „Mi lehet belőle?” – elkezdünk egy vonalat (félkör, háztető, csigavonal), mit lát bele – ő folytassa a rajzot
  • vágjunk ki színes kartonokból kisebb-nagyobb köröket, háromszögeket, négyszögeket. Miután megneveztük a formákat, lehet párokat keresni (ugyanakkora, kicsi – nagy, piros – piros), majd képet is kirakhatunk belőlük (házat, vonatot, emberkét)
  • zenehallgatás során próbáljuk megnevezni a már ismert zeneszerszámokat

Sétálás közben több területről is „gyűjthetünk anyagot”:

  • „Látok valami…” – pirosat, kör alakút, magasat stb. – a gyermek körülnéz és megmondja, hogy mire gondoltam (postaláda, közlekedési tábla, emeletes ház), aztán ő „láthat valamit”
  • „Vadásszunk hangokat!” – figyeljük az utca zajait – ki tud több forrást megnevezni (rendőrautó, harang, madár)
  • vihetünk magunkkal nagyítót is – sok érdekes apró részlet tárulhat még a mi szemünk elé is
  • gyűjtsünk terméseket, lehullott leveleket – mindenből legalább kettőt. Ha hazaértünk szórjuk az asztalra a kincseket és már kezdődhet is a párkeresés

 


 

Finommozgás

 

A kéz csontjainak és izomzatának megfelelő fejlettsége szükséges a biztos ceruzafogáshoz és az íráshoz.
Mivel tudjuk ezt a területet fejleszteni?

  • gyurmázás (egyre kisebb golyók, kígyók, kis figurák készítése)
  • ujjfestés nagy alakú rajzlapon
  • aszfaltkrétázás
  • rajzolás, színezés vastag színes ceruzával (háromoldalú), zsírkrétával
  • gyöngyfűzés egyre kisebb gyöngyszemekkel
  • csavarozás apával
  • nagyméretű, egyszerű formák körbevágása ollóval
  • különféle – esetleg együtt gyűjtött – termésekből bábuk, állatok, díszek készítése
  • kislabdával célba dobás (dobozba, vödörbe, eltalálni vele műanyag poharat stb.)

Az önálló öltözködéshez szükséges nehéz és finom mozdulatsorokat is könnyebben megtaníthatjuk a gyermeknek, ha először egy vastag anyagra felvarrunk: nagy gombot gomblyukkal, cipzárt, kapcsokat, lyukakat cipőfűzővel – és így nagyban próbálkozhat, gyakorolhat. 

 

MÉG TÖBB MESE, MONDÓKA ÉS FOGLALKOZTATÓ »